Friday, May 20, 2022

Na twee corona-jaren is het dan eindelijk zo ver: Het Feest van de Geest is weer te bezoeken in 14 kerken in de Utrechtse Heuvelrug, tijdens Hemelvaart en Pinksteren. Samen met Kees Zoeteman, die al 10 jaar in mijn atelier komt beeldhouwen, tonen wij ons werk in de St. Martinuskerk in Doorn, Dorpsstraat 15. Waarbij het thema: in Vuur en Vlam onze inspiratiebron is.

 

Als beeldhouwer zocht ik in het gevlamde witte berkenhout naar mogelijkheden om de kwaliteit van vuur uit te beelden. Het berkenhout staat bekend om haar lichtgevende kwaliteit in donkere bossen. Vlammen maken een verbindend gebaar, reiken naar elkaar, maar kunnen ook op zichzelf staan...hoewel staan...? Vuur is een luchtelement...verbindt de aarde met het licht... dus de vlammen zullen moeten hangen in de lucht ....in de ruimte van de kerk. 



Als je jong bent, stap je vol verwachting en verwondering je wereld in.  


Als je ouder wordt, is het een opdracht om je vuur brandend te houden, lief te hebben, naast zorgen en verdriet 


Het Pinksterfeest is het moment om dit verlangen met elkaar te delen. Verbinding te ervaren met dat wat groter is dan wijzelf. 


Ik hoop dat mijn beeldend werk hieraan bijdraagt, de bezoekers van de St. Martinuskerk in Doorn verwarmen, verlichten zal.



Het licht in mij groet het licht in u.




U bent van harte welkom
Henriette Horlings

 

No comments:

Post a Comment